пятница, 12 мая 2017 г.

РІК МАТЕМАТИКИ У ГАЙСИНСЬКОМУ РАЙОНІ


 Бінарний урок з математики та музичного мистецтва (5 клас)
Урок розробили та провели вчителі НВК: Гайсинської СЗШ-інтернату І-ІІІ ступенів - гімназії Дем’янюк Ганна Володимирівна (вчитель математики, вища категорія, старший вчитель) та Зиза Денис Васильович (вчитель музичного мистецтва, друга категорія)

Тема уроку: «Математика - музика розуму»
Мета: 1. Показати учням зв'язок між математикою та музичним мистецтвом на прикладі дробових чисел; ознайомити з видатними композиторами, співаками, математиками.
2. Розвивати вміння оперувати із десятковими дробами; логічне мислення, вміння аналізувати, пам'ять; удосконалювати вміння слухати та виконувати музичні твори;
3. Виховувати інтерес до математики та музики, почуття прекрасного, вміння працювати в колективі.
Тип уроку: Урок закріплення знань, умінь, навичок
Обладнання: Презентація, відео, роздаткові картки, ілюстрації, музичні інструменти, картки самооцінювання, музичні інструменти
Хід уроку
А.В. Денис Васильович, взагалі у мене зараз урок математики.
Д.В. Серйозно? Але за розкладом у цьому класі у мене зараз музика!
А.А. 5-г математичний клас. Хіба вони вміють співати?
Д.В. (розпівка а-а-а з одним рядом, а потім 0-0-0 з іншим)
А.В. Я здивована, та все ж таки. Учні, привітаємось так, як завжди!
Ми веселі та кмітливі,   Ми вітаємо всіх вас,    З математикою дружим,    це наука просто клас!
Д.В. Все зрозуміло! (грає на гітарі і співає пісню) (Плач Єремії «Вона»)



Я не знаю що робити,
Математику слід вчити,
Як додать ці дроби – це ж біда!
Де доданок, де чисельник,
А де сума, де знаменник?
Краще заспіваю пісню я..



Треба вміть рахувать,
Математику вивчать,
Інтеграли, радикали
і про модуль пам´ятать.

А якщо ще й співать,
Композиторів всіх знать,
То великою людиною
В майбутнім можна стать..


(презентація с.1) А.В. Більшість людей вважають, що математика займається виключно числами та вимірюваннями, однак, насправді математика – це дещо набагато більше, ніж просто наука для касирів…

Д.В. Математика та мистецтво: на сьогодні ці дві великі сфери культури сприймаються як два полюси і, навіть, як дві протидіючі сили, в той час, коли насправді вони повязані міцними путами.

(С.2) А.В. Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Ми не лише нагадаємо, як працювати з дробовими числами, дізнаємось про життя відомих математиків

Д.В. Але й повторимо нотний стан, визначимо, яким буває ритм, варіація, і хто з композиторів полюбляв математику
(С.3) А.В. Учні, на вашу думку, які завдання перед вами стоять на цьому уроці?
           (с.4) Д.В. Епіграфом нашого уроку будуть такі слова «Музика - це розум, втілений у прекрасних звуках.» І.С. Тургенєв
           (с.5) А.В. «Музика - це прихована арифметична вправа душі, що не вміє себе обчислювати.» Г. Лейбніц
(с-6) Д.В. Отож, проблемне питання уроку «Математика та музика – це два полюси чи єдине ціле?»
А.В. В кожного з вас є картка самооціювання з математики та музики, де ви ставитимите собі бали за вірні відповіді на кожному етапі уроку.
Д. В. На уроці діють такі правила:
А.В. «Один говорить – решта слухає»
Д.В. «Менше ля-ля, більше діла»
1. Усний рахунок.  Подивимось, чи вмієте ви рахувати?
А.В. 1+1 = дует (це приклад)


3+1 = 4 (квартет)
1+0 = 1 (соло)
2+3 = 5 (квінтет)
2+2 = 4 (квартет)
5-3=2 (дует)
Соло +соло = два
Квартет + соло = 5
Тріо + тріо = 6
Соло + тріо = 4
Секстет – квартет = 2


Д.В. У музиці є таке поняття «жанр». Що це таке? Вірно, одні композиції більш сприятливі для слухання, інші не зовсім.
А.В. А давайте перевіримо, під час якої композиції ви швидше розв´яжете  приклад.
1.  а) 0,036 · 3,5;   б) 38,57 · 1000;    в) 2,68 : 100;   г) 4 : 16;   д) 0,36 : 0,9;     є) 9,1 : 0,07.
2. а) 0,048 · 4,5;    б) 73,35 · 1000;    в) 4,73 : 100    г) 6 : 24;    д) 0,63 : 0,9;    є) 5,6 : 0,14.
1.                   А) (14 – 12,6) · 4,3 + 1,08 : 1,2.       Б)   (15 – 12,8) · 2,4 + 1,12 : 1,6.
2. (83 – 101,52 : 2,4) · 5,6 + 2,08          165 - (145,92 : 3,2 + 8,1) · 2,7.
(Учням пропонується математичний приклад з дробами, спочатку лунає класична музика, потім рок, звіряємо кількість вірних відповідей в обох випадках) (біля дошки 4 учня)
А.В. Логічна розминка, (показуємо ребуси з математичними та музичними символами)
Місто, ребус, трикутник, родина, сіль, доміно, квасоля, сорока
Д.В. Також у музиці є таке поняття як «ритм». Пропоную музичну хвилинку. Відтворіть ритм на музичних інструментах (спочатку по черзі, потім усі разом)
А.В. Веселі ноти, знайдіть корінь рівняння і дізнайтесь, хто насправді був родоначальником музичної та математичної теорії.


1)° 7х + 2х = 3,528; О     0,392
2) 3,17  1,1x = 2,4;      А    0,7
3) 1,1 : (х + 0,14) = 2,5  П   0,3
4)° 19х  12х = 3,192;  Ф  0,456
5) 4,18  1,2x = 3,22;   Р  0,8
6) 1,98 : (0,7  х) = 4,5 Г  0, 26
7) 2m – 1,57 m + 24,8 = 25,875.      І      2,5
 О – 0,392,    А -  0,7,    П - 0,3,    Ф – 0,456,   
 Р – 0,8,      Г -0,26,      І- 2,5

Перед вами портрет Піфагора. Що нам відомо про нього?
А.В. (Кросворд) (завчасно підготувати на стенді кросворд)


- Давньогрецький вчений, відомий теоремою про прямокутний трикутник (Піфагор)
- Музичний інструмент, найдовший у світі (тримбіта)
- відношення двох чисел (дріб)
- Мінор - Музичний лад, звуки якого утворюють малий тризвук із забарвленням суму, журби
- Симфонія -  жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру.
-          Число, записане під рискою дробу (знаменник)
-          Гітара -струнний музичний інструмент родини лютень.
-          Просторова фігура, утворена обертанням півкруга навколо своєї осі (куля)


(У результаті виходить ключове слово «Гармонія».)
Д.В. А яких відомих композиторів ви знаєте? (учні називають)
А чи відомо вам, що Бетховен, будучи глухим, написав 15 творів. Як він це робив?
А.В. Виявляється за допомогою математичних розрахунків. Звучання деяких мелодій відображало графіки тригонометричних функцій
Д.В. Великий німецький композитор XVII століття Іоганн Себастьян Бах писав церковну музику.
А.В. Після його смерті досліднини виявили, що багато мелодій Баха мають цифрові коди.
Д.В. А відомий на весь світ український співак Солов´яненко? Ви гадаєте він вмів лише співати?
А.В. А чи знаєте ви, що свого часу він закінчив  Донецький політехнічний інституту, закінчив аспірантуру і працював викладачем на кафедрі інженерної геометрії.
Прослуховування співу Солов’яненка
Д.В. Відому народні пісню «Їхав козак за Дунай» Солов'яненко виконав …..
Пропоную заспівати її разом! (аплодуємо)
А.В. Перевіримо, а чи вмієте ви додавати дроби. Для цього мені потрібно 6 чоловік - по три з команди (одягаю шапочки з дробами: 1, 1\2, 1\4, 1\2, 1\4, 1\8). Ваша задача, взявшись за руки, скласти число, яке я назву (2; 1,5; 1,75; 0, 375; 2, 625)
Д.В. Пропоную змінити шапочки (одягаємо шапочки з тривалостями нот)
Утворіть тривалість одну цілу, половинну, четвертинну.
А.В. Домашнє завдання (Є на картках уже в них на столах):
З математики: Виконати №  1499, 1500, 1501, ст. 312 за підручником Тарасенкова Н.А.
Д.В. З музики: вивчити пісню «Їхав козак за Дунай», підготувати повідомлення про Солов’яненка
А.В.Творче завдання «Скласти кросворд з математичними та музичними термінами»
Д.В. Діти, чи сподобалось, вам співати? А що ще сподобалось на уроці?
А.В. Тож повернемось до основного питання уроку: «Музика і математика – це два полюси чи єдине ціле?» Як ви вважаєте?
А.В. Знак «інь - янь» символізує поєднання двох протилежностей (беремо «інь -янь») Тому  нашою відповіддю на це питання є слова Дж. Сільвестра
Д.В. «Хіба не можна музику описати, як математику почуття.
А.В. а математику, як музику розуму? Адже суть обох одна і та ж.»
Дякуємо вам за урок, ви молодці, гарно попрацювали, а зараз підрахуйте свої бали і здайте картки самооцінювання.









Комментариев нет:

Отправить комментарий